Go to Top

Wodorowe pociągi z Alstomu

Dyskutując o najlepszych alternatywnych źródłach zasilania silników najczęściej wymienia się ogniwa elektryczne bądź paliwa gazowe. Rzadziej wskazuje się na wodór, a to przecież najczęściej występujący w naturze pierwiastek. Są jednak producenci, którzy przyszłość widzą w rozwoju właśnie wodorowej technologii. Przykładem może być koncern Alstom, który jest bliski uruchomienia seryjnej produkcji pociągów wykorzystujących ogniwa wodorowe. Optymizmem napawają półtoraroczne testy, podczas których dwa pierwsze na świecie pociągi wodorowe Coradia iLint przejechały ponad 180 tysiącach kilometrów, kończąc pomyślnie fazę testową.

Dwa pociągi, wyprodukowane przez Alstom w fazie poprzedzającej produkcję seryjną, realizowały przewozy pasażerskie od września 2018 r, a począwszy od 2022 r. 14 takich pociągów zastąpi, będące obecnie w eksploatacji, spalinowe zespoły trakcyjne.
Jako pierwsza zaufała technologii wodorowej Spółka dla Ruchu Regionalnego (LNVG) z niemieckiego kraju związkowego Dolnej Saksonii, zamawiając 14 składów Coradia iLint wraz z usługą serwisowania i dostawą paliwa wodorowego na 30 lat. Projekt ten pokazuje jak ważny jest rozwój zrównoważonej mobilności dla regionu Dolnej Saksonii. Alstom, jako jeden z czołowych producentów pojazdów kolejowych w Europie, dostarczy pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi dla LNVG, a także zapewni serwis pojazdów w swoim zakładzie w Salzgitter. Ponadto firma Linde, zajmująca się dystrybucją gazów, zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dla tej rodziny pociągów, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde.
Pociągi Coradia iLint udowodniły, że technologia ogniw wodorowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich.